Hoe neem je ontslag?

Hoe neem je ontslag? Gefeliciteerd! je hebt een nieuwe baan gevonden. Maar hoe neem je afscheid van je huidige werkgever? Doe je dat per e-mail handgeschreven brief of een simpele memo, kun je het tussen neus en lippen door even snel benoemen bij het koffie apparaat? Hoewel er geen in steen gebeitelde regels voor zijn is er wel degelijk een goede manier en een hele hoop slechte manieren.

Benieuwd hoe je je werkgever goed verlaat? Lees dan verder!

Zo moet het dus niet

Het lijkt ons vrij logisch dat er een aantal manieren zijn die echt niet door de beugel kunnen. Nu denk je misschien: wat maakt het uit ik ga toch weg. En ja dat is wel zo maar wat als je nieuwe werkgever belt voor een referentie? wat als je nieuwe HR manager in een werkgroep zit met je huidige HR vertegenwoordiger.
Vergeet niet de wereld is klein en iedereen staat in verbinding met iedereen, zeker anno 2022 waarin social media kanalen als Linkedin volop gebruikt worden moet je oppassen met wie je tegen het verkeerde been stoot.

Je neemt dus geen ontslag door middel van eerde genoemde memo, e-mail, of terloops gesprekje tijdens de koffie, in het rookhok of onder het genot van je lunch. Dit is allemaal nog vrij basic, maar waar veel mensen de fout mee ingaan is het vertrouwen in hun collega’s.
Te vaak bespreken mensen die ontslag willen nemen hun plannen met hun directe collega’s, en dit moet je juist niet doen. Iedereen is dol op roddels en je slaat een modderfiguur als jouw vertrek al een publiek geheim is voordat je het zelf met de juiste mensen besproken hebt. Houd je plannen dus voor jezelf!

Hoe neem je ontslag

Hoe moet het dan wel? het klinkt misschien als een open deur maar in dit soort gevallen zijn de oude manieren vaak het best. Je kunt beter te formeel zijn dan te informeel, Dien dus je ontslag in bij de HR afdeling door middel van een gesprek.
Maak hiervoor een afspraak zodat men de tijd er voor kan nemen en wees zakelijk en netjes. Je kunt van te voren bedenken wat je wilt zeggen om zo wat druk van de ketel te halen, maar wat je ook doet lever aan het begin of het einde van het gesprek een officiƫle ondertekende brief in waarin staat dat je ontslag neemt.

Naar aanleiding van dit gesprek zal er bij de meeste bedrijven nog een zogeheten exit gesprek plaatsvinden waarbij de laatste dingen worden besproken. Zoals gezegd moet je voordat je dit gesprek hebt gevoerd je plannen voor jezelf houden, enige uitzondering hierop is eventueel je direct leidinggevende zoals een teamleider. Wanneer je een goede band hebt met deze persoon kan het gewaardeerd worden als je ze vast inlicht, dit zal de relatie doorgaans ten goede komen omdat je laat zien dat je ze vertrouwd en zo komt het wat persoonlijker over dan wanneer zij het vn hogerop te horen krijgen. Let wel dit is optioneel en absoluut geen vereiste.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.